כל מה שחשוב לדעת על ניהול תיקי השקעות

כל מה שחשוב לדעת על ניהול תיקי השקעות

אם החלטתם לפתוח תיק השקעות ולמנף את הכספים העודפים שלכם לתשואות ולרווחים נאים, כדאי להבין שמדובר בתחום מורכב, דינמי ובלתי צפוי, הכרוך בלא מעט סיכונים שיכולים לבוא לידי ביטוי בהפסד. מנהל תיקי השקעות מוכשר יידע בדיוק כיצד לפעול בהתאם למצב בשטח, באופן שיגן עליכם

אז צברתם כך וכך כספים בחשבונכם, ואתם יודעים שיש אפשרות למנף אותם ולהגדיל אותם באופן משמעותי, אך אין לכם את הכלים או הידע הדרושים על מנת לעשות זאת באופן הנכון והטוב ביותר. תחום ההשקעות הלך וגדל למימדי ענק, כאשר עומדות בפניכם אינספור אופציות לאפיקי השקעה, שגם לאחר שתבחרו במי מהם, תצטרכו להמשיך ולעקוב אחריהם, ולבצע שינויים בהתאם לנסיבות המשתנות. במילים אחרות, מדובר בעבודה לטווח ארוך, וכאמור, אם אין לכם את הידע המקצועי הנדרש, אתם עלולים להסתכן. 

יועץ השקעות ינחה אתכם היכן וכיצד להשקיע בתבונה

הפתרון הפופולרי לסיטואציה הנ”ל, הוא כמובן לפנות ליועץ השקעות מקצועי ומנוסה, שמכיר את השוק ועוקב באופן תדיר אחר השינויים והתמורות החלים בו. יועץ השקעות שתוכלו לעבוד מולו דרך הבנק הפרטי שלכם, או באמצעים אחרים, ינחה אתכם מהי הדרך הטובה ביותר לפזר את ההשקעות שלכם באפיקים שונים, ואף ימליץ על קרנות השתלמות, אגרות חוב ומניות מסוימות. דרך זו היא אמנם שגורה ומקובלת מאוד, אך לא פעם אנשים בוחרים באיש מקצוע שלא רק ינחה ויכוון אותם היכן מומלץ להשקיע, אלא פונים לניהול תיקי השקעות מקצועי, שמשמעותו היא שמומחה מהתחום ינהל עבורם את ההשקעות באופן עצמאי. לרוב הפניה לאנשי מקצוע מהתחום היא באמצעות בתי השקעות מוכרים.

ניהול תיקים – מקצוע של ממש

ניהול תיקים מקצועי כרוך בהתמחות בתחום מסוים בתוך תחום ההשקעות הכללי, כאשר מנהלי התיקים חייבים להיות עם האצבע על הדופק כל הזמן, ולעקוב אחר השינויים והדינמיקה הייחודית של השוק הפיננסי, וכמובן להגיב בהתאם, באופן שימנף את כספי הלקוחות הכי גבוה שאפשר. המנהל מקבל מכם הרשאות שונות, המאפשרות לו לפעול באופן עצמאי ולסחור בניירות ערך ועוד. חשוב להבין שלא כל יועץ השקעות יכול לנהל באופן מיטבי את ההשקעות שלכם, מאחר ולא כל אחד מתעדכן באופן מהיר מספיק בשינויים המתרחשים בשוק, שלהם יש להגיב באופן מיידי ולבצע פעולות שונות בתיקי ההשקעות בהתאם, לרבות מימוש אופציות וכו’. ניהול תיק השקעות אישי על ידי איש מקצוע, מבטיח לכם אדם אחד האמון על ההשקעות שלכם ונמצא שם עבורכם (ועבור הכסף שלכם) בכל עת. הוא מקבל את המידע הרלוונטי, שעשוי להיות קריטי לעתים, ואף נגיש וזמין לכם, לכל שאלה או בקשה.

מנהל תיקים יודע איזה סיכונים שווה לקחת

כידוע, השקעה בשוק ההון כרוכה בסיכונים לאורך כל הזמן, ויש לקחת זאת בחשבון. כמובן שבין תפקידיו של מנהל התיקים שלכם הוא לחשב ולהחליט מהם הסיכונים שכדאי לקחת, והוא פועל על דעת עצמו באופן עצמאי בעניין. הוא מחליט על הרכב הנכסים המסוכנים (וגם על אלו שאינם כרוכים בסיכון כמובן), כאשר המטרה המנחה אותו מעל הכל היא כמובן לבחור את האופציה שתניב לכם תשואה גבוהה ביותר, תוך צמצום הסיכונים. מנהל ההשקעות יודע לקרוא את המפה באופן המסייע לו להימנע מסיכונים מיותרים שעלולים “להפיל” את התיק.

ישנם תרחישים שגם מנהל ההשקעות לא יכול לצפות

חשוב להבין, שעל אף שמנהל ההשקעות נמצא תמיד “בעניינים” ומשקלל ומחשב את כל התרחישים האפשריים, לרבות הסיכונים הכרוכים בכל השקעה שהוא מבצע, ישנם תרחישים ואירועים העלולים לפגוע בתיקים שלכם, והם מעבר לשליטתו, אך ביכולתו למזער את הנזקים מבעוד מועד. לדוגמא, המנייה של טבע שמנהלי השקעות רבים מאוד בחרו להשקיע בה בין 2016 ל-2017, בעקבות המלצות שגויות,שהתקבלו, בעת שערך המניה בכלל היה בירידה, מה שהביא לבסוף להתרסקות בעקבותיה ערך המניה ירד בכחמישים אחוז. מנהל תיקי השקעות חכם, ידע למתן את ההשקעה ולפזר את הסיכונים כך שגם בתרחיש מפתיע ומטלטל שכזה, הפגיעה לא תהיה עד כדי כך חמורה. על איש המקצוע לקחת אחריות נרחבת על הכספים שלכם, ולפעול בזהירות ובאופן חכם, שמצד אחד יניב לכם תשואות נאות ומהצד השני – ימנע מסיכונים מיותרים.

מי מורשה לנהל תיקי השקעות ומהם הכללים החלים עליו?

כמובן, לא כל אדם העוסק בפיננסים או בשוק ההון, רשאי לתפקד כמנהל תיקי השקעות. לצורך עבודה כמנהל תיקי השקעות, יש לקבל ממשרד האוצר רישיון ספציפי ייעודי לניהול תיקי השקעות. כמו כן, לפי החוק בארץ, מנהל תיקי ההשקעות מחויב לפעול בהתאם לצרכי הלקוחות שלו, ולבצע פעולות ומהלכים שהם לטובתם בלבד, באופן אמין, קפדני ומקצועי, ועליו לשקף להם כל פעולה, בחירה או החלטה שהוא לוקח ועלולה להשפיע על מצב התיק באופן ישיר. כמו כן, הוא חייב לפעול באופן נייטרלי, אובייקטיבי וחף מאינטרסים אישיים, תוך שהוא מציב בראש סדר העדיפויות את נכסי הלקוחות, כמובן לפני הנכסים האישיים שלו, ושל חברות בהן הוא שותף. 

על מנת לקבל את רישיון משרד האוצר לניהול תיקי השקעות, יש לעבור הכשרה ייעודית, במסגרתה יש לעבור בהצלחה בחינות של הרשות לניירות ערך וכן תקופת התמחות בת כעשרה חודשים, בחברה המנהלת תיקי השקעות. בתום תקופת ההכשרה, יקבל מנהל ההשקעות היתר רשמי לעסוק בייעוץ השקעות ובניהול ניירות ערך עבור לקוחות, אישור אשר יועץ השקעות סטנדרטי אינו מקבל ללא ההכשרה הספציפית הזו.

לסיכום, כשמפקידים את תיק ההשקעות בידי איש מקצוע מיומן ובקיא בתחום, שיודע לקרוא את המפה ולצפות את השינויים והמהלכים שייתכנו, ניתן להשיג את התשואות הגבוהות ביותר, באופן שמגן עליכם היטב מסיכונים מיותרים.

אפעל 6, פתח תקווה

פקס: 073-7684148

076-5401115

sherut@wise-fp.co.il

WordPress Video Lightbox Plugin