ניהול תיקי השקעות – מה זה?

מעוניינים לנהל את הכסף שקיים ברשותכם אבל לא בטוחים שאתם יודעים כיצד לעשות זאת? היכן לנהל אותו ובאילו עזרים? אם כן, יש היום כמה אופציות, כמו כן, תוכלו לנסות לעשות את זה בעצמכם, אך דעו שלא מדובר בעניין כל כך פשוט. אופציה נוספת היא להיעזר באדם שהוא יועץ השקעות, שזה תחום התמחותו ויש לו ניסיון רב.

בנוסף, תוכלו לעשות את זה בבנק הפרטי שלכם אצל יועץ השקעות שידריך אתכם איך מומלץ לפזר את הכסף שלכם בכל מיני אפיקים פוטנציאליים, כשבדרך כלל הוא ימליץ על קרן השתלמות, אגרות חוב ומניות. למעשה השיטה של התייעצות עם איש מקצוע היא המקובלת ביותר, אך מסתבר שיש כאלה שמעוניינים בכלל באדם שינהל להם את כל העסק, אדם שמומחיותו היא ניהול תיק השקעות, ניהול שהוא הרבה יותר צמוד, מקצועי ואחראי ולצורך זה הם יפנו לבית השקעות שרוב ייעודו הוא ניהול תיקי השקעות.

ניהול תיקים

הניהול השוטף נעשה באמצעות מנהל תיקים (שיקבל מכם את ההרשאה לעסוק בניירות ערך וכו’.) ניהול תיקים נחשב לתחום מקצועי, בלתי תלוי ויעיל. כל מנהל תיק השקעות מוכרח להיות ער וזמין לדינמיקה של השוק הפיננסי ובהתאם אליה לפעול. בניגוד למנהל התיקים, אדם שעובד בבנק בתור יועץ ההשקעות לא יהיה מסוגל לעסוק בצורה שוטפת וזמינה בתיק השקעות שלכם. הוא לא תמיד יהיה בנמצא, בכל שינוי או תרחיש שעשוי להתעורר בשוק הפיננסי, מה שמחייב כבר באותו הרגע לפעול בתיק, כגון: להגדיל את החשיפה או לממש אופציות וכו’. זאת לעומת מנהל תיקים, שהוא פועל באופן אישי והוא זמין לכל שינוי או מידע קריטי שהוא מקבל בכל מה שקשור לפעילות בתיק, וניתן לברר מולו ולהתייעץ אתו בכל מה שנראה לכם מהותי ויש לו השלכות משמעותיות על תיק ההשקעות שלכם.

סיכון מוגדר מראש

חשוב לציין שכל פעולת השקעה של מנהל התיק, תהייה לפי שיקול דעתו ותעשה בצורה עצמאית בחשבונו של הלקוח והוא יעז גם לקחת סיכונים שהוגדרו מלכתחילה מול הלקוח. המשמעות של לקחת ‘סיכון בתיק’, היא להחליט על ההרכב של הנכסים המסוכנים והלא מסוכנים. מנהל תיקים מטרתו לספק תשואה עודפת על פני כל אופציה אחרת. מנהל התיקים יתאים את התיק של הלקוח לסיכון הנכון ויפעל בתוך תבנית ברורה ונוקשה – משמע שהוא לא ייקח סיכון מיותר שיכול להניב יותר מדי תשואה על מנת שלא יחרוג, יסכן את התיק וייפול.

מה המשמעות של זה?

בין השנים 2016 ל- 2017 אנליסטים רבים טענו שהייתה ירידה במחיר המנייה של טבע והיא לא הייתה מוצדקת כלל. יחד עם זאת, היו המלצות טובות על המנייה הזו בזמן שהיא בכלל ירדה בארבעים אחוזים. מנהל תיק השקעות שניתח את הנתונים והמצב, נשען על הערכותיהם של האנליסטים ורכש כאמור מניות של טבע, מה שעשו עוד הרבה מנהלי תיקי השקעות כמוהו.  אך במידה והגזים ורכש חלק גדול מתיק ההשקעות רק בשל צפיותיהם של האנליסטים, זה היה עלול להיות מעשה לא אחראי, על אף כל ההשערות האופטימיות, כי כידוע, הדברים יכולים להתהפך בשנייה.

בפועל, בקיץ 2017 המנייה של טבע נפלה בעוד חמישים אחוז ואין כמעט אדם שלא נפגע מכך – גם מי שהשקיע בתיק מניות וגם בקרן נאמנות, קופות גמל ועוד. אך מה שבעיקר ניתן להסיק שמה שחשוב הוא, המינון של ההשקעה – כמה התיק מושקע במנייה של טבע וזה למעשה כל ייעודו של מנהל התיקים – לדעת לפזר את כל השקעות ולהבין שאם נכס ספציפי נראה מפתה, עדיין יש גבול מסוים שאסור לחצות, שאם לא כן, הסיכון הוא גדול מדי!

מיהו מנהל תיקי השקעות?

מנהל תיק השקעות צריך להחזיק ברשותו רישיון בניהול תיק השקעות ממשרד האוצר. כל מנהל תיקים יחויב בהתאם לחוק בישראל – להתאים את השירותים שלו לצרכים של הלקוחות, לפעול אך ורק לטובתם בצורה אמינה וקפדנית, להיות שקוף ויישר לגבי כל הפעולות או המאפיינים שעלולים להשפיע על כל ייעוץ, החלטות או בחירות שלו.

בנוסף, אסור לו לעשות שום פעולה שהיא נוגדת את האינטרסים של הלקוחות שלו, רק במידה והלקוח הראה הוכחה ברורה שהוא מסכים לפעולה זו. כמו כן, הוא צריך תמיד להעדיף את הנכסים הפיננסים של הלקוחות שלו על פני הנכסים שלו, או של כל חברה בה הוא עובד או שיש לו קשרי שותפות עמה.

ההכשרה של מנהל תיקי השקעות תכלול, בין היתר, בחינה של הרשות לניירות ערך וכן גם תקופה של סטאג’ לתקופה של כמעט עשרה חודשים, בחברה שעוסקת בניהול תיקי השקעות. בתום הכשרתו יהיה כשיר לעסוק בתחום של ייעוץ וגם בניהול של ניירות ערך של הלקוחות, מה שיועץ השקעות לא מוסמך לעשות.

כל היתרונות של תיק השקעות מנוהל?

  • תיק השקעות שמנוהל על ידי איש מקצוע שנעזר במחקר ובניתוח נתונים, עם רמת ידע וניסיון של מנהל תיקי השקעות, יכול להשיג תשואה גבוהה הרבה יותר מכל אדם שמנהל את התיק שלו בגפו.
  • גם אם אדם משוכנע שיש לו את הידע הרב לניהול תיק, לא תמיד הוא יוכל לפנות לכך זמן על מנת להתעמק בהחלטות השקעה קריטיות.
  • בזמנים בהם הריבית תהיה נמוכה, מה שקורה בשנים האחרונות, אפיק חיסכון רגיל כמו פיקדון בבנק או תכנית חיסכון, לא יספקו תשואה. תיק השקעות שמנוהל כהלכה יצליח להראות רווחים, למרות הסיכון הקיים.
  • לאחר בחינת אפיקים שונים של השקעה, ניתן תמיד לחשוב בשנית, אם זאת הדרך המתאימה לכם.

אפעל 6, פתח תקווה

פקס: 073-7684148

076-5401115

sherut@wise-fp.co.il

WordPress Video Lightbox Plugin