השקעה בקרנות נאמנות

קרנות נאמנות הן אחד ממכשירי ההשקעה שהפכו לפופולאריים מאוד בשוק ההון. המטרה המרכזית של קרנות אלו היא ההשקעה המשותפת בניירות הערך והחלוקה השווה ברווחים כך שכל משקיע מקבל חזרה את חלקו היחסי בקרן.

מה הן קרנות נאמנות?

קרנות נאמנות הן למעשה התאגדות של כמה אנשים אשר משקיעים במניות או באג”ח מתוך חשבון משותף. וחשבון זה מנוהל על ידי מנהל מקצועי שעוקב אחר ההתנהלות שנקבעה מראש ודואג שהכול יתנהל בצורה הטובה ביותר. התשואה שניירות הערך מניבות מחולקות בין המשקיעים בקרן, כל אחד מקבל על פי הסכום שהוא השקיע.

קרנות הנאמנות הפכו בשנים האחרונות לתעשייה של ממש – בשוק ההון הישראלי קיימים כיום למעלה מ-1400 קרנות נאמנות והיקף הכספים שעוברים דרכם הוא כ – 243.5 מיליארד שקלים.

השקעה בקרן נאמנות – איך זה עובד?

השקעה בקרן נאמנות מתנהלת באופן הבא – כל משקיע רוכש מספר מסוים של יחידות השתתפות ולאחר מכן מועברות יחידות אלו לחשבון פרטי בו נמצאות כל ניירות הערך של אותו משקיע. כל יחידת השתתפות מקנה זכות שווה בכל נכסי הקרן ובכל הרווחים שמתקבלים ממנה. מחירה של יחידת השתתפות משתנה מידי יום בהתאם למחיר של הנכסים בהם הקרן מושקעת ובהתאם למספר היחידות שהיו בה ביום זה.

כמות יחידות ההשתתפות שקיימות בקרן מתחלף בתדירות די גבוהה מכיוון שבכל פעם שאדם חדש משקיע בקרן, מקצה עבורו מנהל הקרן יחידות השתתפות חדשות. במידה ואותו משקיע פודה את היחידות שלו – מה שיכול להיעשות בכל יום של מסחר – הן נמחקות מהקרן.

כיצד בוחרים קרן נאמנות?

בדיוק כמו לפני כל בחירה משמעותית שמבצעים בחיים, גם כאשר עומדים לפני בחירת קרן נאמנות יש לבדוק את כל הנתונים. חשוב להבין מהם היעדים הרצויים, לבדוק את הצרכים ואת הרצונות וזאת על מנת להחליט איזו צורת השקעה היא המתאימה ביותר. לדוגמא, אם יש צורך בהשקעה לטווח ארוך ואם ניתן להסתפק בתקופה קצרה, האם לקחת סיכון או להישאר על פרופיל נמוך, שימת דגש על איגרות חוב או דווקא על מניות וכן הלאה.

אחרי הבדיקה הראשונית, יש לסנן את קרנות הנאמנות שקיימות בשוק ולמצוא את זו שהכי מתאימה. כיצד עושים זאת? על ידי בדיקת הדוחות של הקרנות השונות וכן מעקב אחר התשקיפים שלהם וכמובן הביצועים. על מנת לבצע את הבדיקות, רצוי מאוד להשוות מספר קרנות מסוג דומה. את ההשוואה כדאי לערוך למשך תקופה ארוכה ככל הניתן ובתקופות שונות. בכל זאת, יש לזכור כי תשואות עבר אינן מלמדות מאומה על תשואות בעתיד.

מי מנהל את קרנות הנאמנות?

קרנות נאמנות מנוהלות על ידי חברות שעוסקות בפעילות זו בלבד ואף מחזיקות באישור מטעם הרשות לניירות ערך ולפיו מותר להן לעסוק בניהול קרנות נאמנות. מלבד זאת, קיים פיקוח צמוד של נאמן ושל הרשות לניירות ערך.

נאמן הקרן מייצג את המשקיעים ומחזיק את נכסי הקרן בחשבון הבנק המשותף ואף מפקח על הפעילות השוטפת שלה. בנוסף, כל קרנות הנאמנות מפוקחות על ידי יחידה של הרשות לניירות ערך וכל מנהל חייב להחזיק במסמך מטעם הרשות אשר מאשר לו לעסוק בפעילות זו.

השקעה בקרן נאמנות – כמה זה עולה?

השקעה בקרן נאמנות אינה כרוכה בהשקעה גבוהה מלבד רכישת היחידות. בקרן נאמנות ישנה עלות אחת עיקרית וקבועה שהיא דמי ניהול למנהל הקרן. גובה השכר של מנהל הקרן הוא בגובה של 3.5 אחוזים משווים של נכסי הקרן. מלבד זאת, גם הנאמן האחראי על הקרן מקבל משכורת – אומנם נמוכה יותר משכרו של המנהל אך עדיין היא תהיה לרוב בגובה של 0.05% משווים של נכסי הקרן. חשוב לדעת כי דמי הניהול אינם מקוזזים מההון הראשוני של המשקיעים אלא רק מתשואות הקרן – כלומר, דמי הניהול מורידים מעט את הרווח של המשקיעים. כמו כן, יש לשלם עמלות על מגוון פעולות שהקרן מבצעת.

סוגים של קרנות נאמנות

ישנם שלושה סוגים של קרנות נאמנות – קרן נאמנות מנייתית, קרן נאמנות אג”חית וקרן גמישה:

קרן נאמנות מנייתית הינה קרן שמתרכזת אך ורק בהשקעה במניות ולפחות 50% מנכסיה בארץ ובחו”ל חשופים למניות. בקרן זו נמצאים התמחויות כמו השקעה במגזרים שונים, במדדים שונים ובפיזור גיאוגרפי אחר.

קרן נאמנות אג”חית זו קרן שעיקר ההשקעה בה היא באג”ח (אגרות חוב) ולפחות 75% מהנכסים שלה הינם בשוק האג”ח. קרנות אלו מתחלקים לסוגים שונים – ישנן קרנות שמשקיעות באג”ח בטווחי פדיון שונים, באג”ח חברות, באג”ח מדינה, ועוד.

קרן גמישה היא קרן אשר מעצם הגדרתה ניתן להבין כי היא לא מתמקדת דווקא באפיק השקעות מסוים אלא מנהל הקרן יכול לבחור להשקיע הן באגרות חוב מסוגים שונים והן במניות.

קרנות נאמנות – למה לבחור בהן?

קרנות נאמנות אומנם משתייכות לתחום הפיננסי אך הן שונות מכל האחרים. קרן נאמנות מאפשרת השקעה מינימאלית ואף בקלות יחסית במיוחד לאור העובדה כי מדיניות ההשקעה, מידע על הביצועים והתשקיפים שלה חשופים ונגישים לכל אדם. כמו כן, קרנות הנאמנות מנוהלות בידי גוף מקצועי שמתמחה בניהול מהסוג הזה. בנוסף, מדובר בהשקעה נזילה שניתן לקנות יחידות ולמכור אותן כמעט בכל יום בו מתקיים מסחר. יתרון עיקרי נוסף שיש בקרנות הנאמנות – הוא הפיקוח הצמוד שקיים על קרנות הנאמנות, אם זה על ידי הרשות לניירות ערך או באמצעות הנאמן עליהן.

לא צריך להיות עשירים בשביל להשקיע בקרן נאמנות

במרבית קרנות הנאמנות אין רף השקעה מינימלי ולכן אפשר לרכוש יחידות השתתפות בסכומים נמוכים יחסית ואין צורך בסכומי כסף גדולים כדי להשקיע בהן.

אפעל 6, פתח תקווה

פקס: 073-7684148

076-5401115

sherut@wise-fp.co.il

WordPress Video Lightbox Plugin