התנהלות כלכלית נכונה – חשובה עוד יותר בתקופות משבר

התנהלות כלכלית נכונה – חשובה עוד יותר בתקופות משבר

אנחנו מבטיחים לעצמנו שוב ושוב ש”ניקח את עצמנו בידיים” ונתחיל לשלוט בהוצאות שלנו ולהגיע ליציבות כלכלית. במיוחד בתקופות משבר, כמו זו שהביאה איתה הקורונה, חשוב ללמוד כיצד להתנהל נכון ולשמור על איזון. כמה טיפים חשובים על התנהלות כלכלית נכונה

ממש כמו בספורט או בדיאטה, גם בנוגע להתנהלות פיננסית, רבים מאיתנו מבטחים לעצמם שוב ושוב שיתחילו “לקחת את עצמם בידיים”, יתחילו לנהל את חשבון ההכנסות, ובעיקר ההוצאות, באופן מסודר ומחושב יותר. כולנו רוצים לבזבז פחות ולחסוך יותר, אבל לא תמיד יש לנו את הכלים ואת הידע הנדרש עבור ההערכות המחודשת הזאת, ואנחנו מוצאים את עצמנו חוזרים על ההרגלים הרעים, שבשורה התחתונה, עלולים לפגוע באיכות החיים שלנו ובשקט הנפשי.

במיוחד בתקופות משבר, כמו זו שהביאה איתה הקורונה, בה רבים מאבדים את הכנסתם, חשוב ללמוד להתנהל כלכלית בצורה טובה יותר, להבים כיצד לחסוך בהוצאות ולשמור על יציבות כלכלית. 

הכל מתחיל ממודעות לנושא

הרגלים הם דבר חזק ומקובע, שלא פשוט לשנות, אבל המפתח לתחילתו של שינוי כלכלי – הוא במודעות פיננסית. בדיוק כפי שאדם שרוצה לשנות את הרגלי התזונה שלו, צריך קודם כל להבין אילו מאכלים מיטיבים עם הגוף שלו, ואילו מזונות הם מיותרים ואף מזיקים, גם כשמדובר בכלכלה, יש צורך ללמוד לעומק את התפלגות ומאפייני ההוצאות שלנו, כדי לדעת כיצד טוב יותר להתנהל. התנהלות כלכלית נכונה מתחילה קודם כל מפיתוח מודעות ורצון לשנות.

החשיבות של שליטה כלכלית – הכל מתחיל מהגדרת סדר עדיפויות

 

על מנת להשיג שליטה על ההוצאות שלכם, עליכם קודם כל להבין את התמונה הרחבה, המורכבת מהתפלגות ההוצאות שלכם. לצורך העניין, מומלץ להכין טבלה שתרכז את התקציב שלכם (כלומך סך ההכנסות), ההוצאות הבסיסיות שהן חובה, וההוצאות שהן מותרות. עליכם להבין אילו הוצאות הן בגדר “מאסט” והן בסיסיות למחייה, כמו שכר דירה, חשבונות מים וחשמל, מזון וכו’. לאחר מכן, יש לבחון בקפידה את ההוצאות שהן תוצאה של רצון או מותרות. כאן יכול להסתתר המפתח להוצאות עודפות, וכאן גם יש לכם יותר עם מה “לשחק”, מאחר והוצאות מסוג זה הן יותר בשליטתכם ונתונות לרצונכם החופשי. כיוון שעשוי לסייע לכם בהחלטה האם הוצאה מסוימת היא מיותרת או לא משתלמת עבורכם, הוא לחשב את ההוצאה הזו לפי השכר השעתי שלכם. כלומר, חשבו כמה אתם מרוויחים לשעה, והאם ההוצאה המסוימת הזו מצדיקה את הטרחה שלכם או בעצם מיותרת. 

איזון בין רמת ההכנסות לבין רמת ההוצאות

 

רובנו היינו שמחים לייעל את ההתנהלות הפיננסית שלנו, ולהגיע למצב של חיסכון לטווח הקצר או הארוך, או במקרה הפחות טוב – לסגור את המינוס. האלמנט שעומד במרכז העניין הזה הוא האיזון בין רמת ההכנסות שלנו לבין רמת ההוצאות. לשם כך, יש לעשות כמה מהלכים.

להיערך מראש להוצאות בלתי צפויות

ראשית, יש להבין בדיוק מהו הסכום עליו עומדות ההכנסות של בני הבית. רק לאחר שיש לכם את הנתונים המדויקים של הנטו, אפשר להתקדם. 

ישנן לא מעט הוצאות שיהיה לנו קשה לצפות אותן ולהכניס אותם מראש לחישוב שלנו, והן עלולות לפגוע באיזון הסופי של הכנסות מול הוצאות, למשל תספורת חדשה, ביקור אצל רופא מומחה, מכשיר חשמל שהתקלקל בדירה ויש לרכוש חדש במקומו ועוד ועוד…  לכן, מומלץ לייעד עבור הוצאות אלה 5 אחוזים מהשכר החודשי של בני המשפחה, מבעוד מועד. גם אם בסופו של דבר לא תשתמשו בכסף הזה עבור ההוצאות, תרוויחו חיסכון של 5 אחוזים מהשכר.

במקרה שאתם במינוס – הורידו מראש 10 אחוזים מההכנסות החודשיות 

 

התנהלות פיננסית לקויה, לא פעם מביאה למצב של מינוס בחשבון הבנק. ישנן משפחות רבות שזהו הסטטוס התמידי שלהן, ומיותר לציין שזהו אינו מצב רצוי או אידאלי. המטרה הראשית במצב הזה, היא קודם כל להתאזן ולסגור את המינוס. לכן, במקרה כזה כדאי להסיר מראש 10 אחוזים מההכנסות, שאלו יוקדשו, שלב אחר שלב, כל חודש בחודשו, לסיוע בצמצום החובות שלכם. 

חיסכון לטווח ארוך

אז אחרי שסגרתם את המינוס, אפשר להתחיל לעשות תוכניות ולחסוך עבור הוצאה גדולה שתתרחש בעתיד הרחוק. לרובנו יש תוכניות גדולות בחיים, כולנו נרצה לצאת לחופשה ארוכה ויקרה פעם בכמה שנים, רבים מתכננים רכישת דירה, קניית רכב חדש, אולי אירוע חתונה.. ועוד ועוד.
מדובר כמובן בהוצאות לא שגרתיות, שמצריכות היערכות כלכלית ותכנון, ואף פעם לא מוקדם מדי להתחיל. כדי שמי מאלו יתאפשרו ביום מן הימים, מומלץ מאוד להתחיל להפריש כל חודש בחודשו כעשרה אחוזים מהמשכורת, לצורך חיסכון.

כיצד מנהלים תקציב: תכנון פיננסי משפחתי

 

לא כמו הרווקות, ההורות וההתנהלות כמשפחה, מצריכה היערכות מחודשת, מוקפדת ומחושבת ביותר, שכן ההוצאות גדלות לאין שיעור, וקשה יותר להשיג שליטה על מאזן ההכנסות וההוצאות. 

משפחות רבות בארץ חשוב אי-שקט מהבחינה הזו, ומתקשות למצוא את האיזון הכלכלי הרצוי. גם כאן, המפתח להתנהלות שתיתן לכם שקט ותשליט סדר בחשבונות, הוא תכנון פיננסי משפחתי. כל בית צריך לנהל את תקציב המשפחה באופן חכם ומסודר, על מנת שלא לחרוג בהוצאות ולמצוא עצמכם במינוס, סיטואציה שעלולה לגרום למצוקה של ממש, כאשר יש ילדים בתמונה. במקרה שאתם מתקשים למצוא את היציבות הכלכלית הזו בעצמכם, מומלץ מאוד להסתייע באיש מקצוע. ישנם היום יועצים פיננסיים המתמחים בתחום הייעוץ הפיננסי למשפחות, והם מסייעים למשפחות רבות לעבור להתנהלות כלכלית נכונה.

לסיכום, אם גם אתם שואפים לשינוי כלכלי מבורך, שיביא לכם שקט נפשי ויתרום לאיכות החיים שלכם, כדאי מאוד להכניס סדר להתנהלות הפיננסית שלכם ולהכניס שליטה לתחום הזה בחייכם.

אפעל 6, פתח תקווה

פקס: 073-7684148

076-5401115

sherut@wise-fp.co.il

WordPress Video Lightbox Plugin