ניהול תקציב ביתי – טיפים מומלצים

ניהול תקציב ביתי נכון זוהי חובה עבור כל אחד. יש כאלה שלא חושבים על זה עד שהם מגלים כי הם עומדים מול ריבוי של התחייבויות או שהם לא מצליחים לסגור את החודש ללא מינוס בבנק. חשוב לזכור ולדעת כי אף פעם לא מאוחר להתחיל בתכנון כלכלי נכון. בכל גיל, בכל מצב סוציו אקונומי ולכל מגדר שהוא, חשוב להקפיד על ניהול נכון של התקציב הביתי. אף פעם לא מאוחר להתחיל בכך.

מעניין לגלות כי החלטות אשר מתקבלות ברגע של נחישות, הן כאלה אשר מצליחות להוכיח את עצמן בשטח.

להלן 10 דרכים יישומיות אשר אותן תוכלו להתחיל כבר היום ולגלות כי אתם מפתחים שליטה טובה יותר על התקציב ועל כל ההתנהלות הכלכלית שלכם.

  1. בוחרים שיטת ניהול מתאימה

העולם המודרני פתח בפנינו אינספור אפשרויות של ניהול כלכלי באמצעות תוכנות שונות, שיטות מעקבים, טבלאות שונות ועוד. כל אחד אמור לבחור את זו שמתאימה לו ותהיה לו נוחה לשימוש. כל אחד מתחבר לשיטה אחרת וכל אחד יצליח לשמור על העקביות ועל המעקב הקפדני עם תוכנה המתאימה לו. חשוב מאוד להיצמד לשיטה אחת מסוימת ולהתמיד בה על מנת שהמעקב יהיה יעיל ונוח.

  1. בונים סדר עדיפויות

לפני שאנחנו מוציאים כסף, חשוב להבדיל בין הכרחי לבין רצוי. לא כל מה שאנחנו רוצים, אנחנו צריכים למהר ולקנות. אם רק נשקול ונחשוב פעמיים לפני כל גיהוץ של כרטיס האשראי, נשקול האם אכן מדובר ברכישה הכרחית, הרי שחלק גדול מרשימת הקניות תיקצץ ואנחנו הראשונים שנרוויח מהדבר.

  1. אין מונופול

בעבר היו לנו חברת טלפון אחת, חברת גז אחת, חברת אינטרנט אחת וכן הלאה. כולנו היינו כפופים למחירים השרירותיים שלהם. כיום, כאשר ישנה תחרות עזה בין כל הספקים, כולנו יכולים ליהנות ממנה ולבחור לעצמנו את הספק הזול והמתאים ביותר עבורנו.

חשוב לא להתעצל ולבדוק ולהשוות מחירים. זו לא טרחה גדולה והיא עשויה להסתכם בחיסכון משמעותי בסוף החודש.

  1. כרטיס אשראי אחד

מועדונים רבים מציעים לנו כרטיסי אשראי חינמיים למשך שנה כאשר לאחר מכן הם מתחילים לעלות ללקוח כסף. רבים לא שמים לב לדבר והם מחזיקים ברשותם כרטיסי אשראי שאינם פעילים והם נאלצים לשלם עליהם עמלות מיותרות בלי כל צורך.

  1. לא קונים בתשלומים

יש אנשים שפורשים כל קנייה למספר תשלומים. בכל קנייה חודשית בסופר הם מחלקים את התשלום לארבעה. הם רק לא זוכרים שהחל מהחודש הרביעי הם ישלמו ארבעה תשלומים שהם שווי ערך לתשלום עבור קנייה אחת. כך שחוץ מכאב ראש הם לא ירוויחו שום דבר.

  1. משלמים במזומן עבור נקודות החולשה

לכל אחד ישנן נקודות החולשה שם הוא נופל. קשה לו לשלוט על ההוצאות באותו תחום. אצל אדם אחד מדובר במסעדות ואכילה מחוץ לבית ואצל אחרים מדובר בביגוד או במשחקים לילדים. לא חייבים להסתגף מכל אלו. אך על מנת להשיג שליטה טובה יותר על ההוצאות, מומלץ למשוך בתחילת כל חודש סכום כסף מזומן שהוא זה שישמש לאותם צרכים. מעבר לכך, אין לחרוג.

  1. קונים בחכמה

מתוך נתונים שנבדקו לעומק מתברר כי נתח ההוצאות המשמעותי ביותר של כל משפחה הוא על קניות בסופר. אנחנו קונים הרבה אוכל וחלק ממנו נזרק לא פעם לפח. חשוב לשים לב לעובדה זו ולנסות לצמצם את העלויות בתחום זה. אפשר להחליף מוצרים ממותגים בכאלה עממיים יותר שהמחיר שלהם יהיה נמוך מהמחיר הרגיל. אפשר רק להוריד מעט בכמויות ובכך להוזיל את הסל החודשי כמעט בלי שיורגש הבדל כלשהו בצריכה היומיומית.

  1. חינוך כלכלי מגיל צעיר

אם הילדים שלנו יבינו כבר מגיל צעיר את כל הנושא של התנהלות כלכלית נבונה, הרי שהם גם יהפכו לשותפים בהחלטות כלכליות שונות כאשר ההבנה שלהם תוכל לסייע בהתנהלות הכלכלית הנכונה.

  1. תכנון שנתי

כל הוצאה גדולה שצפויה במהלך השנה, כדאי שתהיה מתוכננת מראש. אם מדובר בטיול גדול לחו”ל ואם זה בר מצווה המתוכננת לילד באמצע השנה. את ההוצאות הללו מומלץ לחלק ל12 ופשוט להניח בכל חודש סכום כסף לצורך כך.

  1. ישיבת תקציב

זה נשמע אולי מוזר ואולי נראה לכם כי מדובר במשהו גדול מידי עבור התוכנית הכלכלית הביתית. אך האמת היא שמעקב אחר התקציב זהו הכרח ממש. אם לא נעקוב אחר התקציב החודשי שלנו ולא נבחן את מצבנו אחת לתקופה, זה יכול להיות אחת לחודש או אחת לרבעון או אחת לחצי שנה לא משנה מתי בדיוק זה יהיה, יהיה קשה להגיע לניהול נכון של התקציב. אם לא נשב ונדון ונבדוק כי אכן התקציב שלנו מתוכנן בצורה הנכונה, כל התוכנית לא תהיה אפקטיבית ומהר מאוד נאבד את השליטה עליה.

אז נכון שהשינוי לא יתרחש בין לילה. ניהול התקציב דורש עקביות, הוא דורש ערנות ומעקב קבוע וכמובן גם זמן, פניות לצד יצירתיות. אך אם רק נפנים את החשיבות של הניהול הכלכלי הנכון, נבצע את כל מה שצריך לצורך כך, נוכל לאחר זמן לגלות כי אנחנו הרבה יותר מבוססים מהבחינה הכלכלית, שולטים טוב יותר על ההוצאות ונהנים מתקציב מוצלח אשר מבטא בצורה הכי מדויקת את הצרכים האמיתיים שלנו לצד הרצונות והשאיפות שלנו.

אפעל 6, פתח תקווה

פקס: 073-7684148

076-5401115

sherut@wise-fp.co.il

WordPress Video Lightbox Plugin