איפה כדאי להשקיע כסף?

מי לא רוצה לשמור קצת (הרבה) כסף בצד? אין מי שמתנגד שיהיו לו סכומי כסף שמורים במקום כלשהו ובעת הצורך הוא יוכל לשלוף את הכספים הללו אם זה לחתונה של הילד או לחופשה בחו”ל. כולנו עובדים קשה כדי להרוויח כסף ולא כל אחד מצליח לשמור עליו. אז איך אפשר בכל זאת לחסוך, להשקיע את הכסף במקום טוב על מנת שהוא יצמח?

במאמר זה ננסה לענות על השאלה – איפה כדאי להשקיע כסף?

בורחים מהפסדים

הכלל הראשון אותו הכי חשוב לדעת הוא כי כסף זה אחד הדברים שקל מאוד להפסיד. כל השקעה שלא תהיה עלולה להיגמר בהפסד. אפילו אם נניח שתחליטו לשמור את הכסף שלכם מתחת למזרון, האינפלציה – עליית המחירים במשק, עשויה גם כן לשחוק את הערך של הכסף. מסיבה זו, כאשר מדובר בחיסכון אשר מיועד לטווח בינוני או ארוך, כדאי לחשוב על השקעה של הכסף באפיק אשר ייצור תשואה גבוהה ביחס לאינפלציה.

אז איפה אפשר להשקיע? ישנן קרנות השתלמות, יש קבוצות רכישה. יש את האפשרות של השקעות בנדל”ן ויש את שוקי ההון. חשוב לדעת כי המשברים הכלכליים התוקפים אותנו הם למעשה חלק ממחזור העסקים של המשק. הוא כולל באופן טבעי גלים של צמיחה כלכלית לצד האטות. נוסיף על כך את האתגרים הפוליטיים ועוד יותר את אלו הביטחוניים שישראל חשופה אליהם נקבל מצב לגמרי לא יציב של המשק.

מסיבה זו חשוב כל כך לפזר את הסיכונים ולהתאים את אופי ההשקעות על פי הצרכים שלנו כמו גם בהתאם לאופי האישי שלנו כמשקיעים. למעשה אפשר לומר כי פיזור חכם של ההשקעות כמו גם של הסיכונים זהו עניין קריטי ממש בניהול נכון של הכסף שלנו לטווח הארוך.

נדל”ן או שוק הון?

בגדול, ההחלטה באיזה אפיק להשקיע היא הכרעה בין שוק הנדל”ן לבין שוק ההון.

למעשה ההשקעה בשוק ההון היא בעלת יתרונות רבים ביחס להשקעה בנכסי נדל”ן ספציפיים. חשוב לזכור גם כי תיקי השקעות הינה השקעה יותר גמישה מבחינה כלכלית ביחס לרכישת נדל”ן. כי אחרי הכול, נדל”ן היא התחייבות למשך זמן ארוך פי כמה ביחס לתיק השקעות. כי בהשקעה של נדל”ן, אי אפשר להחליט למכור רק חלק אחד מתוך הדירה על מנת לממש את ההשקעה.

גם בהשקעות בשוק ההון ישנם הרבה מאוד אפשרויות.

ביניהם נוכל למנות את הבולטים –

  • מסחר עצמאי – השקעה מהסוג הזה מתאים לכל מי שמתעניין בשוק ההון ועוקב אחר הנעשה בבורסה והוא רוצה להשקיע בכוחות עצמו.
  • ניהול תיקים – זוהי אפשרות מעולה עבור מי שאין לו את הרצון, את היכולת או את הזמן להיות מעורב בניהול השוטף של תיק ההשקעות שלו. על מנת כן הוא מתנהל מול מנהל תיק השקעות אשר הוא ישקיע את הכספים בהתאם להנחיות של המשקיע כאשר הוא זה שיטפל בפועל בכל מה שקשור לתיק.
  • ייעוץ או שיווק השקעות – זהו מסלול ביניים אשר מאפשר גם את ההשקעה וניהול ההשקעה בעזרת איש מקצוע שהוא בעל רישיון בבניית תיק השקעות אך לצד מסחר הנעשה באופן עצמאי. המשקיע יקבל את ההמלצות על פי מדיניות ההשקעה אשר היא נקבעה על ידי המשקיע אך בניגוד לנושא של ניהול תיקים, היועץ או המשווק אינו יוכל לפעול בחשבון מבלי שהוא יקבל אישור מטעם הלקוח עבור כל פעולה אותה הוא מבקש לבצע.

חשוב לדעת כי מלבד ההחלטה בדבר המעורבות בנושא של ניהול תיק ההשקעות שלנו, אמור המשקיע בשוק ההון לבדוק ולברר היטב את כל שאר הפרמטרים אשר אלו מרכיבים את ההשקעה בשוק ההון. כמו לדוגמא את רמת הסיכון בתיק. כי ככל שהסיכון גדל, כך הסיכויים לרווחים אך גם להפסדים הוא הרבה יותר גדול. הדבר גם ישפיע על רמת הנזילות של הכסף. הוא יתקשה להוציא את הכסף כאשר הוא יזדקק לו ולמעשה הכסף לא יהיה זמין באופן מידי.

אפיקי השקעה בשוק ההון

ישנם כמה וכמה אפיקי השקעה לשוק ההון וחשוב להכיר את האפשרויות על מנת לבחור בצורה חכמה ונכונה את אפיק ההשקעה הנכון.

אפשר לומר כי באופן כללי כל תיק השקעות מורכב מחלק של אג”ח או מחלק מנייתי ובמקרים רבים מדובר בשילוב בין השניים. לא נוכל ללמד אתכם לעומק ביריעה קצרה זו את כל מה שחשוב לדעת על הנושא של שוק ההון. אך רק על קצה המזלג –

  • אג”ח – אדם שרוכש אגרת חוב למעשה מעניק הלוואה לחברה מסוימת או אפילו למדינה, זאת בתמורה לכך כי הכסף יושב לו בתוספת ריבית ידועה מראש. מדובר בהשקעה שהיא על פי רוב נחשבת לסולידית ובטוחה  היות ואם משאירים את ההשקעה עד לפדיון של אג”ח, החברה או המדינה אכן משלמת את הריבית המובטחת.
  • מניות – השקעה במניות היא השקעה המאפשרת חשיפה רחבה יותר ביחס להשקעה באג”ח. כך שאם החברה תרוויח יותר, בעל המניה ירוויח אף הוא יותר. בתחום של השקעה במניות ישנן אפשרויות לאין ספור וחשוב שכל מי שחושב על השקעה כזו שילמד היטב את הנושא, יכיר טוב יותר את שוק ההשקעות ויבחר את ההשקעה הכי נכונה עבורו.

החלטה חכמה

חשוב לזכור ולדעת של כל מה שמתאים לאדם אחד יתאים גם לאדם אחר. חשוב כי כל אחד יתייעץ עם איש מקצוע תוך תיאום מושכל לגבי הרווחים או ההפסדים הצפויים תוך ראייה לטווח הארוך בהתאם להשקעה.

אפעל 6, פתח תקווה

פקס: 073-7684148

076-5401115

sherut@wise-fp.co.il

WordPress Video Lightbox Plugin